SPONSOR: Allegro

25 Lat Allegro w Polsce

Koło zamachowe gospodarki

Allegro już od 25 lat towarzyszy Polkom i Polakom w ich codziennych zakupach w internecie.

25 lat sukcesów. Allegro świętuje i pokazuje swój wpływ na polską gospodarkę

Czy 1 proc. to dużo? To zależy. Na 1 proc. zużycia baterii w smartfonie nie zwrócimy uwagi, ale na poprawienie o 1 proc. wyników u sportowca już tak. W przypadku takiej firmy jak Allegro 1 proc. to wielka rzecz. Ulubiony marketplace Polaków odpowiada za wygenerowanie niemal takiej części PKB i dokładnie takiej wartości dodanej polskiej gospodarki.

Autor: Maciej Sierpień

Allegro już od 25 lat towarzyszy Polkom i Polakom w ich codziennych zakupach w internecie, a przedsiębiorcom działającym w sieci umożliwia dotarcie do ogromnej bazy klientów i klientek. Z okazji jubileuszu platforma wspólnie z KPMG przygotowała jedyny w swoim rodzaju raport pokazujący jej wpływ na rodzimą gospodarkę. Wnioski płynące z publikacji pokazują, że ćwierć wieku po rynkowym debiucie Allegro jest jednym z kół zamachowych polskiej gospodarki, a realizowana przez marketplace wizja w bezpośredni i pozytywny sposób wpływa na życie milionów obywateli.

Dzięki Allegro, zatrudnienie ma blisko 1% całkowitej liczby pracujących w polskiej gospodarce.

Na początek kilka liczb obrazujących siłę Grupy Allegro:

  • 6 624 pracowniczek i pracowników grupy w regionie, z czego 4 794 osób w Polsce;

  • 86,5 proc. pracowniczek i pracowników w Polsce zatrudnionych na umowę o pracę;

  • blisko 150 tys. sprzedających na platformie allegro.pl;

  • 500 mln ofert;

  • ponad 14,6 mln aktywnych kupujących w Polsce;

  • ponad ponad 54 mld zł wyniosła łączna wartość transakcji przeprowadzonych na platformie w 2023 r., co stanowi ponad 1/3 krajowego sektora e-commerce.

Skala transakcji znajduje odzwierciedlenie we wpływie Allegro na polską gospodarkę. Z danych opublikowanych przez platformę i GUS wynika, że w 2023 r. marketplace wygenerował ponad 26 mld zł wartości dodanej brutto. Stanowiło to ok. 0,9 proc. polskiego PKB i ok. 1 proc. wartości dodanej polskiej gospodarki. Mówiąc bardziej obrazowo, kwota ta pozwoliłaby sfinansować edukację dla wszystkich uczniów szkół podstawowych w Polsce.

Kolejne liczby też robią wrażenie. Dzięki Allegro, zatrudnienie ma blisko 1% całkowitej liczby pracujących w polskiej gospodarce. Mało tego, łączna wartość wynagrodzeń generowanych w kraju dzięki działalności Allegro sięgnęła w ubiegłym roku około 8 mld zł.

Za tyle w 2023 r. GDDKiA zleciła budowę 216 km dróg.

Nie należy zapominać także o podatkach i opłatach, które Allegro odprowadza do budżetu państwa. W 2023 r. było to niemal:

  • 112 mln zł w formie zaliczek na PIT;

  • ponad 383 mln zł podatku CIT;

  • ok. 250 mln zł tytułem składek na rzecz ZUS.

Szacowany VAT związany ze sprzedażą na Allegro w ubiegłym roku wyniósł ok. 8,2 mld zł!

Allegro ponosi również ogromne nakłady na inwestycje, które także zasilają polską gospodarkę.

Z roku na rok rośnie liczba transakcji na Allegro, a wpływ na to mają nowe rozwiązania, które platforma wprowadza.

Tylko w 2023 r. dzięki flagowemu programowi Allegro Smart! platforma pokryła za klientów koszty dostawy na kwotę przekraczającą 2,3 mld zł netto. W ciągu ostatnich czterech lat w jego ramach marketplace zrealizował usługi o łącznej wartości 6,8 mld zł netto. To więcej niż wypłaty z zysku NBP przewidziane w budżecie państwa na 2024 r. Warto również wspomnieć, że w ostatnich latach Allegro zainwestowało 123 mln zł w zlokalizowane pod Warszawą nowe centrum logistyczne One Fulfillment.

Z roku na rok rośnie liczba transakcji na Allegro, a wpływ na to mają nowe rozwiązania, które platforma wprowadza, by jeszcze bardziej udoskonalać doświadczenia zakupowe użytkowników. Mowa tu m.in. o Allegro Pay, czyli opcji odroczonej płatności lub rozłożenia jej na raty. Z usługi na koniec 2023 r. korzystało już ponad 1,4 mln użytkowników. W ubiegłym roku aż 13 proc. całkowitej wartości GMV (obrotu na platformie brutto) finansowano właśnie dzięki Allegro Pay. Warto dodać, że dziś aż 94 proc. konsumentów, którzy skorzystali z tej usługi, chce polecić ją znajomym.

Wpływ Allegro na polską gospodarkę wykracza poza działalność samej platformy.

383,9
mln PLN
56,6

Województwa

25,8

Gminy

296,1

Udział budżetu
centralnego

5,4

Powiaty

CIT odprowadzony przez podmioty tworzące działalność Allegro w Polsce (mln PLN)

Jak już wspominaliśmy, na największym marketplace w Polsce i jednym z największych w Europie obecnych jest niemal 150 tys. podmiotów zatrudniających tysiące pracowników oraz ponoszących miliardowe wydatki na rzecz krajowej gospodarki.

Platforma wspiera rozwój przedsiębiorczości. Allegro to idealne miejsce na rozpoczęcie działalności gospodarczej, zresztą nie tylko dla polskich przedsiębiorstw. Warto odnotować znaczny udział firm działających w formie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) w całkowitej sprzedaży na platformie - w 2023 r. udział JDG w całkowitej wartości zawieranych transakcji wyniósł prawie 60%. Pobudzając przedsiębiorczość Allegro wspiera mniej rozwinięte gospodarczo części kraju. Aż 57% wartości zrealizowanej sprzedaży w roku 2023 przez JDG, czyli ponad 17 miliardów złotych, pochodziło od firm mających swoje siedziby w mniejszych miastach, wsiach i miejscowościach o populacji nie przekraczającej 50 tysięcy mieszkańców.

W 2023 r. liczba sprzedających działających w formule JDG wyniosła 99 tys. i wygenerowali oni sprzedaż na Allegro o wartości 30 mld zł.

Setki milionów kupionych produktów musi w określonym terminie trafić do klientów, za co Allegro odpowiada wraz z firmami kurierskimi. One również zapewniają tysiące miejsc pracy i ponoszą koszty operacyjne, które trafiają do kolejnych przedsiębiorstw. Jak wynika z raportu Allegro i KPMG, łączny wpływ działalności usługodawców pocztowych i kurierskich na Allegro szacuje się na ponad 3,4 mld zł wartości dodanej brutto, w tym ok. 1,2 mld zł dodatkowych wynagrodzeń. Branża zatrudnia dzięki platformie ponad 19 tys. pracowników. 

Allegro pozytywie wpływa na polską gospodarkę również poprzez swoje zagraniczne inwestycje. Od ubiegłego roku marketplace obecny jest w Czechach, a od 2024 r. także na Słowacji. Od maja 2023 r., czyli od momentu uruchomienia platformy allegro.cz, nastąpił skokowy wzrost sprzedaży zagranicznej polskich przedsiębiorców. W stosunku do 2022 r. wartość sprzedaży transgranicznej wzrosła niemal dziesięciokrotnie i wyniosła ok. 585 mln zł.

Jak Allegro pomaga zwiększać sprzedaż?
Sprawdźmy rozwiązania ułatwiające start biznesu i jego rozwój.

Allegro to najlepsze miejsce do sprzedaży produktów w internecie.

Jak sprzedawać, to na Allegro! Zobacz, co platforma robi dla swoich merchantów

Blisko 150 tys. sprzedających, którzy ze swoją ofertą mogą dotrzeć do łącznie niemal 20 mln aktywnych kupujących w regionie. Allegro to największy marketplace w Polsce i jeden z największych w Europie. Innowacyjne rozwiązania sprawiają, że od 25 lat platforma jest najlepszym miejscem do rozpoczęcia handlu online.

Autor: Maciej Sierpień

Polacy na dobre przenieśli się z zakupami do sieci. Według ostatniego badania Gemius już 79 proc. internautów, czyli ok. 23 mln osób kupuje online. I dla zdecydowanej większości ​polskich ​konsumentów/ek pierwszym wyborem w poszukiwaniu produktów jest Allegro. To tutaj mogą wybierać spośród ponad 500 mln ofert z najróżniejszych kategorii. Tak bogatą ofertę zapewnia blisko 150 tys. sprzedających. Żadne inne miejsce w polskim internecie nie zrzesza tylu e-firm​!​ Co więcej, platforma od początku swojego istnienia wspiera przedsiębiorców, którzy chcą rozpocząć przygodę z e-commerce.

W miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców aktywnie działa blisko 60 tys. sprzedających

Największy marketplace w Polsce i jeden z największych w Europie gwarantuje dostęp do ogromnej bazy klientów. Jak czytamy w Raporcie Wpływu, który platforma stworzyła wraz z KPMG w ramach swojego 25-lecia, w 2023 r. na Allegro aktywnie kupowało 19,6 mln osób w regionie, w tym aż 14,6 mln w Polsce. Statystyki te przekładają się na dynamiczny wzrost liczby sprzedających. 

Co ważne, platforma umożliwia rozwój e-przedsiębiorcom działającym z terenu całego kraju, w tym z obszarów mniej zurbanizowanych. W miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców aktywnie działa blisko 60 tys. sprzedających, z kolei w mniejszych miejscowościach i wsiach jest ich ponad 88 tys.  

Nowe firmy na Allegro mogą skorzystać z ​p​akietu ​p​owitalnego. Inauguracyjny program trwa 3 miesiące, podczas których sprzedawcy nie płacą prowizji od sprzedaży do 10 tys. zł oraz otrzymują 50 proc. zniżki na prowizję od ofert wyróżnionych. Program oferuje też pakiet 100 wyróżnień dla lepszej widoczności ofert, a także darmowy dostęp do abonamentu profesjonalnego, który wspiera rozwój biznesu w sieci. 

Nowe firmy na Allegro mogą skorzystać z ​p​akietu ​p​owitalnego.

Dane Allegro wskazują, że już po 3 miesiącach sprzedający osiągają średnio 23 tys. zł przychodu.

Platforma pomaga również sprzedawcom rozpocząć handel zagraniczny.

Platforma od lat wyznacza trendy na rodzimym rynku e-commerce. Doskonale rozumiejąc wyzwania, przed jakimi stają nowe firmy, marketplace zapewnia innowacyjne i proste narzędzia, które sprawdzają się na każdym etapie działalności. 

Przykładem jest uruchomiony w 2018 r. program lojalnościowy Allegro Smart!. Odgrywa on kluczową rolę w ulepszaniu oferty: 

  • umożliwia wzrost obrotów nawet o 20 proc.;

  • gwarantuje 5-krotnie szybszy wzrost sprzedaży w porównaniu do przedsiębiorców, którzy nie korzystają z tego programu; 

  • oferty objęte programem Smart! są trzy razy częściej wybierane przez kupujących, którzy doceniają darmowe dostawy i czas realizacji zamówienia. 

Platforma pomaga również sprzedawcom rozpocząć handel zagraniczny. W 2023 r. uruchomiła odsłonę swojego serwisu w Czechach, a w tym roku także na Słowacji. Allegro oferuje szereg narzędzi i funkcji, które ułatwiają sprzedaż online na tamtejszych rynkach, m.in. niezbędną infrastrukturę technologiczną i operacyjną, gotową ofertę logistyczną oraz wygodne metody dostaw. Kluczowym wsparciem jest też praktyczny przelicznik cen między walutami, a także automatyczny tłumacz wiadomości na język polski i odwrotnie.

Co więcej, platforma zapewnia sprzedawcom także dostęp do bazy wiedzy, jak prowadzić sprzedaż na rynkach zagranicznych. Tylko w ubiegłym roku Akademia Allegro przeprowadziła 35 webinarów o tematyce eksportowej, które przyciągnęły 8 tys. uczestników. Dodatkowo 60 tys. sprzedawców odwiedziło specjalną stronę poświęconą modelowi cross-border.  

''

Allegro to pierwszy kanał sprzedaży online, który uruchomiliśmy. Dziś korzystamy też z własnego sklepu internetowego oraz innych marketplace, ale to Allegro zapewnia nam 90 proc. obrotu. Miesięcznie przekracza on 1 mln zł! Razem z Allegro chcemy też rozwijać sprzedaż zagraniczną.

Autor: właściciel firmy KOL-POL.

Marketplace oferuje przedsiębiorcom także zaawansowane rozwiązania, które wpływają na rozwój e-biznesu.

Marketplace oferuje przedsiębiorcom także zaawansowane rozwiązania, które wpływają na rozwój e-biznesu. Mowa tu m.in. o narzędziu wspierającym optymalizację strategii sprzedaży w oparciu o szczegółowe dane i rynkowe trendy (Allegro Analytics), systemie reklamowym umożliwiającym szybkie i skuteczne dodarcie do większej grupy klientów (Allegro Ads), czy specjalnym interfejsie, który pozwala na automatyzację procesu sprzedaży (Allegro API).

''

W generowaniu sprzedaży pomagają nam takie narzędzia jak Allegro Ads, Strefa Okazji czy kampanie marketingowe samego Allegro. Wchodząc na platformę, zyskujemy większy zasięg naszych produktów, zaufanie klientów i wzrost sprzedaży. Allegro odpowiada za 20 proc. naszej sprzedaży online.

autor: przedstawicielka sklepu Fabryka Dobrych Materacy

Przedsiębiorcy obecni na platformie mogą korzystać również z Magazynu Allegro oraz kredytu odnawialnego.

139
Liczba kursów Akademii Allegro
169
Liczba poradników dla sprzedających
i kupujących
56 700
Liczba unikalnych użytkowników
(wg nr identyfikacji podatkowej)
65 700
Liczba uczestników webinarów
451 000
Liczba wyswietleń panelu
Akademia Allegro

Akademia Allegro w 2023 r.

Rozwiązanie One Fulfillment by Allegro zdejmuje z barków sprzedawców znaczny ciężar związany z procesem logistycznym. Platforma zapewnia nie tylko magazynowanie produktów, pakowanie paczek i wysyłkę, ale też pomoc okołozakupową, w tym m.in. realizację zwrotów czy reklamacji. Co ważne, aż 60 proc. paczek zamówionych z Magazynu Allegro dociera do klienta następnego dnia roboczego. Oferta platformy poszerzyłą się ostatnio o opcję Allegro Delivery, która dodatkowo ułatwia logistykę obu stronom transakcji.

Kluczowym wsparciem jest też Allegro Merchant Finance. Program oferuje odnawialny kredyt w kwocie do 150 tys. zł, który pozwala na finansowanie nowych inwestycji, zarządzanie bieżącymi wydatkami czy też środkami zamrożonymi w towarze. Pożyczka udzielana jest na zasadach korzystniejszych niż te oferowane przez tradycyjne instytucje finansowe, a po złożeniu wniosku i pozytywnej decyzji pieniądze wpływają na konto sprzedawcy już po kilku minutach.

Allegro to konkretne korzyści także dla kupujących. Od 2018 r. na darmowych dostawach w ramach Allegro Smart! konsumenci i konsumentki zaoszczędzili już ponad 8,6 mld zł.

W zeszłym roku w sieci regularnie kupowało już ponad 23 mln Polek i Polaków.

Taniej z Allegro. Dzięki Allegro Smart! kupujący zaoszczędzili od 2018 r. 8,6 mld zł na darmowych dostawach!

Cena i jakość produktu oraz koszt dostawy – to najważniejsze elementy, którymi kierują się konsumenci podczas zakupów w internecie. Potrzeby klientów od lat znakomicie odczytuje Allegro, ulubione miejsce kupujących w sieci Polaków.

Autor: Maciej Sierpień

O tym, że Polacy pokochali zakupy w internecie, nikogo nie trzeba przekonywać. Pod względem liczby transakcji online jesteśmy jednym z europejskich liderów. Według raportu "Digital 2024" na Starym Kontynencie wyprzedzają nas jedynie Grecy, Brytyjczycy i Turcy. W zeszłym roku w sieci regularnie kupowało już ponad 23 mln Polek i Polaków. Jak wynika z raportu przygotowanego przez PwC, "Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018–2027", wpływ na tak szybki wzrost tego sektora ma m.in. nieustanny rozwój nowych technologii, pojawianie się kolejnych wygodnych narzędzi dla kupujących oraz wzrost udziału w ogólnej konsumpcji tzw. pokoleń digital native – millenialsów i "zetek", dla których zakupy cyfrowe są naturalną i najczęściej preferowaną opcją.

Założone 25 lat temu Allegro lideruje polskiemu rynkowi e-commerce

Średnio 600 zł rocznie oszczędza subskrybent Allegro Smart!

Uruchomione w 1999 r. Allegro jest najchętniej wybieranym przez Polaków miejscem zakupów online. ​Na koniec​ 2023 r. na największym polskim marketplace i jednym z największych w Europie aktywnie kupowało prawie 20 mln użytkowników i użytkowniczek w regionie, z czego 14,6 mln w Polsce. Przez ćwierć wieku swojej działalności Allegro nie tylko przyczyniło się do popularyzacji zakupów w sieci i sprawiło, że handel internetowy stał się łatwiejszy i bardziej dostępny, ale też wydatnie wpłynęło na wzrost całego sektora e-commerce w Polsce. Szacunki PwC mówią, że jego wartość w 2027 r. osiągnie poziom 187 mld zł, wzrastając w ciągu 5 lat o blisko 100 mld zł.

Według badania przeprowadzonego ​przez Allegro, podczas zakupów w sieci Polacy kierują się trzema kluczowymi aspektami: ceną produktu (45 proc. respondentów), jego jakością (30 proc.) oraz kosztami dostawy (26 proc.). Platforma potrafi odczytywać rynkowe trendy i z wyprzedzeniem na nie odpowiada. Stale ewoluuje i udoskonala proces zakupowy, by doświadczenia użytkowników były jak najlepsze.

Jak wynika z Raportu Wpływu przygotowanego z okazji 25-lecia platformy we współpracy z KMPG, na Allegro znajduje się ok. 500 mln ofert w atrakcyjnych cenach, z czego ponad 200 mln oznaczonych jest symbolem Smart!. To flagowy program lojalnościowy, który zapewnia użytkownikom dostęp do nielimitowanych dostaw do automatów paczkowych, punktów odbioru i przesyłek kurierskich oraz bezpłatnych zwrotów. Dzięki niemu w latach 2018–2023 kupujący zaoszczędzili na kosztach dostawy ok. 8,6 mld zł! W ubiegłym roku subskrybenci programu zachowali w ​swojej kieszeni średnio 600 zł.

Użytkownicy Allegro oszczędzają też na czasie realizacji zakupów. Ponad 90 proc. zamówień dociera do klientów w ciągu 1–2 dni roboczych, a blisko 45 proc. już następnego dnia. Co istotne, platforma utrzymuje imponujący poziom precyzji dotrzymywania terminów dostaw, który oscyluje w granicach 90–95 proc. W dynamicznie zmieniającym się świecie szybka, efektywna i tania dostawa to priorytetowe czynniki, które decydują o satysfakcji konsumentów, a co za tym idzie – sukcesie marki.

Misja platformy: zapewnienie klientom jak największej liczby ofert w jak najlepszych cenach.

121

Dom i ogród

97

Moda

89

Motoryzacja

40

Elektronika

36

Dziecko

Liczba ofert na platformie Allegro na koniec 2023 roku (mln.)

Co roku Allegro poszerza asortyment, osiągając (od grudnia 2018 do grudnia 2023 r.) roczny skumulowany wzrost liczby ofert na poziomie 40 proc. Najpopularniejszymi kategoriami produktów są: Dom i ogród (121 mln ofert), Moda (97 mln) oraz Motoryzacja (89 mln).

Wewnętrzne badania przeprowadzone przez Allegro pokazują, że dziś aż 65 proc. konsumentów preferuje minimalizowanie wydatków poprzez porównywanie cen i wybieranie najbardziej atrakcyjnych ofert. Odpowiadając na te potrzeby, wprowadzono "Gwarancję najniższej ceny". Platforma automatycznie porównuje ceny produktu w pozostałych ofertach na stronie oraz w innych wybranych sklepach internetowych. Dzięki temu klient ma pewność, że na Allegro kupi go najtaniej. "Gwarancja najniższej ceny" obejmuje ok. 600 tys. ofert.

Naturalna konkurencja wśród blisko 150 tys. sprzedawców obecnych na platformie sprawia, że na Allegro można znaleźć produkty w niższej cenie niż w większości innych sklepów internetowych i stacjonarnych w Polsce. Jak szacuje platforma, w 2023 r. wzrost cen na allegro.pl pozostawał na średnio niższym poziomie niż przeciętny poziom inflacji.

Najpopularniejszymi kategoriami produktów są: Dom i ogród (121 mln ofert), Moda (97 mln) oraz Motoryzacja (89 mln).

Równie ważne jest dla Allegro bezpieczeństwo zakupów.

Dla jeszcze większej ochrony kupujących platforma wprowadziła program Allegro Protect, który zabezpiecza kupujące/ych przed takimi problemami, jak opóźnienia w dostawie, uszkodzenie produktu czy jego niezgodność z opisem. Allegro zapewnia pomoc w skontaktowaniu się ze sprzedającymi oraz zwrot pieniędzy w ciągu 48 godz. od pozytywnego rozpatrzenia sprawy. Co ważne, program gwarantuje ochronę na okres 2 lat od daty zakupu i maksymalną kwotę rekompensaty do 20 tys. zł. Efekt? Dziś aż 98 proc. klientów jest zadowolonych z szybkości, z jaką Allegro rozwiązuje ich problemy.

Odpowiedzią na obecne potrzeby konsumentów jest również program Allegro Pay. To przełomowe rozwiązanie płatnicze, które umożliwia odroczenie płatności za dany produkt do 30 dni lub rozłożenie jej na wygodne raty – 2-, 3-, 5-, 10-, a nawet 20- czy 30-miesięczne. Program pozwala na sfinansowanie zakupów ze środków indywidualnie określanych i uruchamianych przez Allegro w formie kredytu konsumenckiego. Z usługi na koniec 2023 r. korzystało już ponad 1,4 mln klientów, z czego aż 94 proc. wyraziło chęć jej polecenia znajomym.

Stale wprowadzane udogodnienia i ułatwienia dla kupujących przekładają się na wzrost satysfakcji konsumentów. W ubiegłym roku Allegro uzyskało współczynnik NPS (Net Promoter Score) na poziomie 71. Jest to znaczący wskaźnik lojalności klientów. Co więcej, platforma pozycję lidera polskiego rynku e-commerce potwierdza także wzrostem wartości zakupów dokonywanych przez kupujących. Na koniec 2023 r. średnia wartość zakupów wśród aktywnych użytkowników/czek Allegro przekroczyła 3,7 tys. zł rocznie, czyli o 6,4 proc. więcej niż rok wcześniej. 

Allegro wspiera nie tylko sprzedających i kupujących, ale też potrzebujących.

Angażowanie się w inicjatywy społeczne oraz charytatywne to już jeden z fundamentów działalności Allegro.

Allegro pozwala czynić dobro. Platforma angażuje się w działalność charytatywną

Allegro rolę lidera rynku e-commerce wykorzystuje w licznych inicjatywach charytatywnych,których skalę pokazuje Raport Wpływu Allegro, który platforma stworzyła we współpracy z KPMG. Kultowe licytacje na WOŚP mają już niemal tyle lat co samo Allegro. Od 2014 r. działa też platforma Allegro Charytatywni, która jest wyjątkowym miejscem czynienia dobra.

Autor: Maciej Sierpień

Angażowanie się w inicjatywy społeczne oraz charytatywne to już jeden z fundamentów działalności Allegro. Platforma wspiera organizacje dobroczynne i osoby w potrzebie. Już w styczniu 2000 r., a zatem zaledwie kilka tygodni po starcie, na Allegro odbyły się pierwsze licytacje przedmiotów na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Kultowe aukcje odbywające się przy okazji WOŚP to jednak tylko wierzchołek góry prospołecznej działalności największego marketplace w Polsce.

Na bazie fenomenu i ogromnego sukcesu orkiestrowych licytacji (o nich więcej za chwilę) w 2014 r. platforma uruchomiła jedyną w swoim rodzaju inicjatywę – Allegro Charytatywni. To specjalna odsłona ​platformy​, która pozwala klientom pomagać podczas robienia zakupów, sprzedającym wystawiać przedmioty na szczytny cel, a organizacjom pozarządowym prowadzić charytatywne zbiórki.

Już 213 mln zł trafiło do potrzebujących dzięki Allegro Charytatywni.

Co istotne, całość środków zebranych podczas sprzedaży ofert charytatywnych Allegro przekazuje bezpośrednio na konto organizacji prowadzącej zbiórkę. Nie pobiera żadnych opłat za wystawienie przedmiotu ani prowizji od sprzedaży. Jednocześnie zapewnia wszystkie znane z komercyjnej działalności narzędzia, m.in. szeroki wybór metod płatności, niższe ceny dostaw, bezpieczeństwo transakcji czy usługę Allegro Smart!.

Allegro Charytatywni w 2023 r.:

  • blisko 47 mln zł zebranych na cele dobroczynne; 

  • 762 cele;

  • 351 organizacji pozarządowych, które otrzymały wsparcie; 

  • 929 tys. ofert charytatywnych. 

Pokaźne sumy udaje się uzyskać podczas licytacji niepowtarzalnych przedmiotów. Organizowana w ubiegłym roku przez UNICEF Polska we współpracy z Igą Świątek aukcja pomocowa dla Ukrainy przyniosła ponad 151 tys. zł. Do wylicytowania były m.in. buty oraz strój najlepszej tenisistki świata z autografem z Australian i US Open 2022.

Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się też aukcja, którą Fundacja CARE w Polsce zorganizowała z Depeche Mode. Wspólnie zaoferowali fanom możliwość uczestnictwa w koncercie zespołu na stadionie PGE Narodowy oraz spotkania z Davem Gahanem i Martinem Gorem. Łącznie zebrano ponad 66 tys. zł, które przekazano na edukację i pomoc psychologiczną dla ukraińskich dzieci i młodzieży.

Imponująco przedstawiają się statystki partnerstwa
Allegro z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy.

Za pośrednictwem Allegro Charytatywni w 2023 roku zebrano na cele charytatywne 47 milionów, a od początku działania ponad 213 milionów


214 milionów złotych zebranych na rzecz WOŚP


603 pracowników zaangażowanych w wolontariat


4824 godzin poświęconych na wolontariat w 2023 r.

Od początku współpracy na konto Fundacji WOŚP trafiło dzięki Allegro ponad 214 mln zł (z czego ponad 36 mln zł tylko podczas ostatniego Finału). A tak wyglądała współpraca Allegro i WOŚP w 2023 r.:

  • użytkownicy/czki Allegro wylicytowali przedmioty i uczestnictwo w wyjątkowych wydarzeniach na łączną kwotę ponad 30,5 mln zł;

  • we wszystkich aukcjach wzięło udział blisko 168 tys. osób;

  • niemal 15 tys. użytkowników/czek wystawiło prawie 133 tys. ofert charytatywnych; 

  • średnio co 13 sekund pojawiała się nowa aukcja.

Największym zainteresowaniem licytujących cieszył się magiczny weekend z Omeną Mensah i twórcą InPostu Rafałem Brzoską – 302 200 zł. Niewiele mniej zapłacono za wspólny spacer i obiad w Gdańsku z Donaldem Tuskiem (301 100 zł) oraz bilety na turniej Roland Garros 2023 i rakietę tenisową wystawione przez Igę Świątek – 300 300 zł.

Od ponad 6 lat Allegro jest także głównym partnerem Szlachetnej Paczki. Podczas trwania każdej edycji w listopadzie i grudniu klienci/tki platformy mogą dodawać do swojego koszyka Szlachetną Cegiełkę o wartości od 10 do 200 zł. W ubiegłym roku w ten sposób użytkownicy Allegro przekazali na konto Stowarzyszenia WIOSNA ponad 1,2 mln zł. Allegrowicze/czki kupili 83 784 cegiełki, w tym 67 404 o nominale 10 zł. Łącznie w akcję Szlachetnej Paczki zaangażowało się 65 231 osób. 

Od 10 lat platforma jednoczy siły także z Fundacją Mam Marzenie

W ostatniej edycji na Allegro zebrano ponad 104 tys. zł. Pieniądze wsparły Fundację Świętego Mikołaja, a ta przekazała je na pomoc psychologiczną dla dzieci z Polski i Ukrainy.

Od 10 lat platforma jednoczy siły także z Fundacją Mam Marzenie. Efektem współpracy jest organizacja "Kolacji Marzeń". Podczas aukcji można wylicytować wieczorne spotkanie przy stole z gwiazdą. W ostatnią edycję zaangażowało się 55 znanych osób, m.in. Małgorzata Kożuchowska i Andrzej Grabowski oraz wiele restauracji w Krakowie, Warszawie i Poznaniu. Łącznie udało się zebrać prawie 220 tys. zł, które pozwoliły zrealizować marzenia chorych dzieci, podopiecznych Fundacji.

Allegro regularnie dołącza również do grudniowych aukcji organizowanych przez Radio 357

Platforma nie przechodzi obojętnie obok skutków nagłych wydarzeń.
W ostatnich latach Allegro zaangażowało się m.in. w pomoc podczas pandemii COVID-19, wojny w Ukrainie czy trzęsienia ziemi w Turcji i Syrii.

Allegro aktywnie pomaga także ofiarom wojny w Ukrainie.

Łączna wartość wsparcia przekazana przez platformę w imieniu swoim, jej klientów/ek i partnerów biznesowych wyniosła w pandemii ok. 490 mln zł. Allegro wsparło też polską służbę zdrowia, organizując zbiórkę na rzecz Funduszu Interwencyjnego WOŚP. Zebrano wówczas blisko 214 mln zł na potrzebny sprzęt. Dodatkowo Allegro kupiło i przekazało 365 tys. maseczek oraz 8 tys. litrów płynów dezynfekujących do 40 szpitali i placówek medycznych.

W trakcie lockdownu Allegro, które dla wielu Polaków było pierwszym wyborem podczas codziennych zakupów, wspierało seniorów. Wychodząc naprzeciw osobom starszym, dla których zakupy w sieci nie są codziennością, platforma uruchomiła specjalną infolinię, gdzie konsultanci pomagali im przejść przez cały proces. Co więcej, na trzy miesiące udostępniło bezpłatnie swoim klientom pakiet Smart! z darmowymi dostawami. Marketplace nie zostawił bez pomocy także sprzedawców. W pierwszej połowie 2020 r. wydłużył terminy płatności, a dla nowych firm zniósł opłaty za pierwsze trzy miesiące.

Od początku rosyjskiej inwazji Allegro przekazało Ukrainie blisko 3 mln zł w formie darowizn oraz ponad 7,5 mln zł z cegiełek zebranych podczas zakupów klientów. Łączna wartość pomocy zorganizowanej przez Allegro dla Ukrainy wynosi już 11,7 mln zł. Od 14 marca 2022 r. na platformie nie można wystawiać rosyjskich i białoruskich produktów, a konta sprzedawców z tych krajów zostały zablokowane.

"Cegiełki" klienci Allegro z wielką hojnością dodawali do swoich zakupów także w lutym 2023 r. Tym razem wsparły one mieszkańców Turcji i Syrii po tragicznym trzęsieniu ziemi. W ciągu niespełna miesiąca udało się zebrać ponad 545 tys. zł., które trafił​y​ do Polskiej Misji Medycznej. 

Allegro w czynieniu dobra wspiera także swoich pracowników i pracowniczki.

Pracownicy Allegro aktywnie biorą udział w wolontariacie.

Przed dwoma laty firma wprowadziła oficjalną inicjatywę wolontariatu pracowniczego. Tylko do końca 2022 r. zaangażowały się w niego 272 osoby, poświęcając na działania dobroczynne 2176 godz.

Pracownicy Allegro zapoczątkowali akcję #pomagamy_bo_umiemy, której dwie pierwsze edycje poświęcone były walce z pandemią. W 2023 r. wolontariusze zaangażowali się w wiele inicjatyw społecznych w Poznaniu (marketplace ma tam swoją główną siedzibę), m.in. w sprzątanie lasu Dębińskiego i ZOO czy zazielenianie dzielnicy Wilda. Pracownicy Allegro zorganizowali także wizytę i atrakcje dla dzieci z Centrum Pomocy Humanitarnej.

  • Na koniec ubiegłego roku w wolontariat pracowniczy były zaangażowane 603 osoby.

  • To niemal 9 proc. zespołu Allegro.

  • Pracownicy na działania dobroczynne poświęcili 4824 godziny.

  • Pomogli w tym czasie 140 różnym organizacjom.

Platforma regularnie wspiera także rozwój młodego pokolenia. Allegro angażuje się w wiele projektów edukacyjnych, a także aktywnie współpracuje z uczelniami wyższymi w całej Polsce. ​W​spólnie z Fundacją Zwolnieni z Teorii realizuje autorski program mentoringowy "Mam swoje Alle" (za nami już trzy edycje), którego celem jest m.in. rozwijanie kompetencji przedsiębiorczych wśród licealistów, firma wsparła 45 projektów zrealizowanych przez 84 młodych ludzi. Udział wzięło w nich ponad 160 tys. osób.